josse de bruijne 2

Leipziger Hörspielsommer 2016

Elk zomer vindt in Leipzig een druk bezocht festival voor ­hoorspelen plaats: de Hörspielsommer. De vorm­geving voor het ­festival wordt elk jaar helemaal opnieuw ontwikkeld. Dit was inmiddels het zevende jaar dat ik daar aan mocht werken. Er ontstonden posters, flyers, cd-hoesjes, en een hoop andere dingen.

In samenwerking met HawaiiF3.

hide text

Bewegwijzering Westbad

Het in 1928 door Hubert Ritter ontworpen zwembad „Westbad“ in Leipzig werd na de restauratie als evenementenlocatie nieuw leven ingeblazen. Ik werkte aan een bewegwijzeringssyteem, wat door de keus voor het lettertype, de op maat gemaakte icons en de manier waarop het is aangebracht aansluiting zoekt bij oorspronkelijke functie van het gebouw.

Het gebouw (en het bewegwijzeringssysteem) kunnen tegenwoordig ook op Google Street View worden bezocht.

hide text

Argument

Dit rollenspel is gemaakt om schoolkinderen aan het denken te zetten over verslavingen; of het nou over sigaretten, drugs, alcohol of gedragsstoringen gaat. Door een situatiekaart te trekken moeten de kinderen, die zelf een kaart met een rol en bijbehorende eigenschappen trekken, die situatie steeds weer op een nieuwe manier bekijken. Dit mag op een heel open en vrije manier, mede door de rol die ze spelen. Uit mijn zicht een goed en belangrijk project, waar ik met veel plezier aan heb gewerkt.
Naast de vormgeving was ik ook verantwoordelijk voor de verpakking en het zelf uitvoeren van een deel van de productie.

hide text

Bla° Architecten

Het leukste is altijd het werken met mensen die een vergelijkbaar oog voor detail hebben, zoals de architecten van Bla°. Een strakke website was de wens. Maar wel een met veel opties! Lang samen gedokterd aan de filterfuncties en de sortering van rechthoeken in portret- en landscapeformaat. Sommige projecten hebben bovendien een klein dagboek, en door naar beneden door te scrollen land je vanaf elke pagina weer op de startpagina.

www.bla-architekten.com

In samenwerking met HawaiiF3. Programmering: Steffen Rademacker

hide text

Handbrotzeit Festival

Nog een website voor het bedrijf Handbrot. Zij verkopen hun product op veel festivals door heel Duitsland en zochten een manier om hun reizen te documenteren en aan te kondigen. Het resultaat is een constructie met erg veel confetti, die elke nog zo scheve foto met charme presenteert. www.handbrotzeit-festival.de

hide text

Emmerich Hotel

Het Emmerich in Görlitz is een hotel wat tot in de laatste hoek geweldig mooi en met veel liefde is vormgegeven. Voor hen een website en verschillende soorten drukwerk maken was een eervolle opdracht.

www.emmerich-hotel.net

hide text

Stadtradeln Leipzig

Het is in autoland Duitsland helaas nog steeds nodig om het fietsen te promoten. De campagne Stadtradeln is in Leipzig één van de initiatieven die zich hier op richt. Als overtuigd fietser help ik natuurlijk graag bij.

hide text

Rudi, Ping Ping, Rudolf en Pepe

De eigenaars van de inmiddels in Leipzig bekende bar Rudi waren op zoek naar een manier om hun vier verschillende projecten met elkaar te verbinden, die allemaal in dezelfde wijk in Leipzig zijn gevestigd. We maakten voor hen een systeem van vier websites waarin de bar, het restaurant, de gastenwoning en de catering een eigen gezicht kregen, maar toch duidelijk bij één familie horen. Elke website heeft zijn eigen domein, maar alle vier worden centraal vanuit één CMS gestuurd.

www.rudi-bar.de

hide text

Leipziger Hörspielsommer 2015

Ook aan de vormgeving voor de dertiende editie van de Leipziger Hörspielsommer (Hoorspelzomer) heb ik weer met veel plezier gewerkt, wat zoals elk jaar resulteerde in posters, flyers, cd-hoesjes, enzovoort.

hide text

Handbrotzeit — de winkel

De eerste echte winkel van Handbrot, de bakkers beter bekend van bijna alle festivals in Duitsland, werd in 2015 geopend in Leipzig. Op hun website vind je de special van de dag, en klassiekers en soms ook een aankondiging voor een concert. Van de voorkant van de winkel werden twee heel subtiele video’s gemaakt door Ertzui, één voor overdag, de ander voor ’s avonds.

www.handbrotzeit.de

In samenwerking met HawaiiF3. Programmering: Steffen Rademacker.

hide text

Vino e Cultura

Het huis Vino e Cultura in Görlitz is een restaurant, maar er vinden ook concerten en tentoonstellingen plaats. De website werd daarom in twee delen gebouwd. De website werd daarom in twee delen gebouwd. De beide helften storen elkaar daardoor niet, maar de bezoekers wordt wel steeds op de andere helft gewezen. Zinvol, want misschien wisten ze niet eens dat die bestond.

www.vinoecultura.de

In samenwerking met HawaiiF3. Programmering: Mario Helbing.

hide text

Prinzip Mensch + Hiob

Voor de twee korte films ,Hiob’ en ,Prinzip Mensch’ van regisseur Marco Gadge maakte ik deze posters.

hide text

Klassenfahrtenfuchs

Dit bedrijf verkoopt en organiseert schoolreisjes naar bestemmingen in Duitsland en een aantal buurlanden. Door het gebruik van filters blijft het voor de bezoeker toch nog lekker overzichtelijk.

www.klassenfahrtenfuchs.de

hide text

Appelsberg

De uitnodiging voor één van de mooiste bruiloften die ik ooit heb bezocht. Een klein festival voor vrienden en familie, boven op een heuvel. Bij wijze van uitzondering een project waar bijna geen computer bij te pas kwam. Elk exemplaar werd nog met goudverf veredeld.

hide text

Designers’ Open 2012

De locatie van het festival Designers’ Open in 2012, een sportuniversiteit, bepaalde voor een groot deel de vormgeving voor dat jaar. Met strepen en vlakken onstond een eenvoudig en zeer herkenbaar systeem dat vooral door de combinatie van meerdere posters steeds nieuwe en overwachte vormen liet ontstaan.

In samenwerking met Marcel Theinert + Alexander Ullrich (HawaiiF3)

hide text

Designers’ Open 2011

De vormgeving voor Designers’ Open 2011 is gebaseerd op een collectie van vormen, structuren en materiaal: dingen waar een vormgever naar kijkt, waar hij of zij aan wil voelen, en waar misschien een volgend idee uit ontstaat. We maakten één gele poster met tekst, en een aantal blauwe posters met alleen maar vorm, die ook nog eens ondersteboven konden worden opgehangen. Voor het plakken werden de posters „geschud“ en deels omgedraaid, zodat door toeval geen enkele muur met posters er hetzelfde uit zag.

In samenwerking met HawaiiF3 en Mario Helbing

hide text

Anja Cohen

De visitekaartjes voor fotograaf Anja Cohen moesten aan drie criteria voldoen: ze moesten steeds een beetje anders zijn, goedkoop en het gebruik van nieuwe foto’s moest makkelijk zijn, omdat er van één motief maar steeds 50 stuk worden gedrukt. Met de stempel voor de tekst op de achterkant van de visitekaartjes kunnen ook het briefpapier, uitnodigingen en pakjes worden bedrukt op een heel flexibele manier, zonder verdere kosten.

hide text

De Leipziger Zuiderbegraafplaats

De Leipziger Zuiderbegraafplaats is één van de grootste begraafplaatsen in de stijl van de romantische landschapsparken. In de loop van de jaren is dit park behoorlijk dichtgegroeid, wat het voor bezoekers moeilijk maakt om de (architektonisch) interessante graven van beroemde en minder beroemde mensen te vinden en te bekijken. Met deze kaart is het mogelijk verschillende gethematiseerde routes te lopen; je kunt kiezen uit kunstenaars, wetenschappers, ondernemers, beroemdheden of alleen de allermooiste bekijken.

hide text

Dreams of a Better Life

Een catalogus voor een fototentoonstelling van fotografie-studenten. De opbrengst van de foto's kwam ten goede aan de Leipziger AIDS-Hilfe. Het kijken naar sterren en dagdromen over een betere wereld was het thema van de tentoonstelling; elke foto werd door ons vertaald naar een fictief sterrenbeeld.

In samenwerking met Katharina Köhler

hide text

Agenda 2009

Iedereen kent het probleem van de kwijtgeraakte papiertjes met belangrijke telefoonnummers of goeie ideeën. Om altijd genoeg papier bij me te hebben, maar geen extra boekje, maakte ik een agenda waar een heel notitieboekje in was verstopt. Door ook de rechterkant van de agenda dicht te plakken konden deze pagina’s worden geopend en gebruikt als dat nodig was.

hide text
english version / deutsche version